Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 18 mei 2011

    TRENDS VAN NU I: Groei van wereldbevolking en welvaart

    Megatrend
    De megatrend binnen deze trendpiramide is de groei van de wereldbevolking en welvaart. Er wonen bijna zeven miljard mensen op de aardbol. [1] Allemaal hebben zij afval. Dus deze toenemende veranderingen zorgt voor een toenemende druk op het milieu.


    Maxitrend
    De maxitrend binnen de megatrend groei van wereldbevolking en welvaart is het milieubewust leven. De manier waarop de mensheid leeft en wil leven heeft veel invloed gehad op het milieu.  Met name de laatste 50 jaar wordt duidelijk dat de ruimte voor (milieu onvriendelijke) menselijke activiteiten begrensd is.[2] De bevolking wil nu duurzamer gaan leven anders is er voor onze kleinkinderen, achter kleinkinderen en ga zo maar door, geen leven meer mogelijk op aard.

    Microtrend
    De microtrend binnen deze trendpiramide is groene stroom. Groene stroom is elektriciteit opgewekt uit duurzame energiebronnen. [3] Het begrip wordt gebruikt om een onderscheid te maken met de gewone elektriciteit, die dan "grijze stroom" wordt genoemd.


    Deze trend bevind zich nog in een heel pril stadium. Toch maakt deze trend voor veel mensen al een belangrijk deel van het leven uit. Men wil graag het gevoel hebben dat het goed gaat met het milieu en dat men daar dan ook daadwerkelijk aan bijdraagt. Naast het ontstaan van deze trend in de samenleving zorgen allerlei incidenten zoals Tsjernobyl, alarmerende berichten over het gat in de ozonlaag en het broeikaseffect, giflozingen op rivieren en dierziekten zoals BSE en de varkenspest, voor meer radicale veranderingen in het denken van de samenleving.
    Deze trends zorgen er naar mijn mening voor dat de consument steeds “milieubewuster” wordt en in de aanschaf van producten. Ze houden rekening met de zorg voor natuur, milieu en welzijn van dieren tijdens de productie. Ook de overheid stelt in deze steeds meer regels, en zelfs beleggers (bijvoorbeeld de Vereniging voor Duurzame Beleggingen) stellen eisen aan de producenten van goederen.
    [4]

    Ondanks de aandacht voor milieubewust geproduceerde goederen is de consument nog niet bereid hier veel extra geld voor uit te trekken. Milieu vriendelijke keurmerken beginnen wel steeds meer te ontwikkelen en terrein te winnen.