Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 16 mei 2011

    TRENDS VOOR DE TOEKOMST II: Globalisering

    Megatrend
    De megatrend binnen deze trendpiramide is globalisering. Volgens de online encyclopedie is globalisering het proces dat steeds meer landen deel uit maken van de wereld handel. Steeds meer landen gaan dingen produceren die ze later weer verhandelen en in een ander land op de markt brengen. Het grootste handel land was altijd Amerika, maar China verhandeld tegenwoordig steeds meer en steeds betere producten.[1]


    Handel wordt wereldwijd steeds meer naar Azië verplaatst dankzij de lage productiekosten. De 19e eeuw was die van Europa, Amerika beheerste de 20e eeuw en zo wordt de 21e eeuw van Azië. [2]
    De handel met Azië groeide eigenlijk al in de zeventiende eeuw en werd een belangrijke component in de buitenlandse handel van de Republiek. De samenstelling van de goederen die van en naar Azië vervoerd werden maakte door de VOC een zekere ontwikkeling door. Het aantal schepen dat op Azië voer nam vooral in de eerste helft van de eeuw toe en daardoor werd ook het volume van de handel groter. Er veranderde nauwelijks wat aan de samenstelling van de goederen. Er was pas in de tweede helft van de zeventiende eeuw een verandering te zien in de samenstelling van de goederen. [3]Deze ontwikkeling zette zich door tot de eeuw waarin we nu leven en de ontwikkeling is naar mijn mening nog niet voorbij. Azie is onderweg de machtspositie over te nemen.
    De reden is dat Aziaten bereid zijn hard te werken en lange werkdagen te maken, zijn erg gedisciplineerd en werken voor een relatief laag loon. Allemaal factoren die de productiekosten verlagen. Vandaar ook een erg aantrekkelijk werelddeel om mee te handelen.
     
    Maxitrend
    De maxitrend in deze piramide is Aziatisering. Steeds meer Aziatische aspecten waaien over naar Europa. Hun invloed op Europa is al duidelijk te merken en zal naar mijn mening alleen maar toe gaan nemen. Een ding is zeker: het is niet meer tegen te houden. Azië dringt op alle manieren ons leven binnen. Bijvoorbeeld zowel Chinese producten als Chinezen zelf overspoelen ons en we zijn er blij mee. Het genereert handel en als aloude handelsnatie zijn we daar niet vies van. Een ander voordeel is dat het ons land toerisme oplevert.

    Microtrend
    Een microtrend van deze maxitrend zou naar mijn mening kunnen zijn dat er meer interesse ontstaat voor Aziatisch eten. Doordat steeds meer Aziaten naar Europa emigreren en hier ook ondernemingen starten, wordt het Aziatisch eten steeds populairder. Als je op Google intypt Aziatisch eten, verschijnen er maandelijks steeds meer internetsites waar dat eten besteld kan worden, het aanbod neemt dus onwijs toe. Doordat mensen met gemak tegenwoordig in contact komen met andere culturen is er meer vraag dan ooit naar buitenlandse producten voor consumptie in Europa.