Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 23 mei 2011

    TRENDWATCHER II: Carl Rhode

    Carl Rhode 
           
    ‘’Signs of the Time’’

    De vijftig jaar oude Dr. Carl Rhode is een academisch opgeleide trendwatcher en een cultuur- sociologisch onderzoeker van beroep. Rhode leidt “Signs of the Time” en is een cultureel en sociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht. 

    Dr. Carl Rohde heeft in de afgelopen twintig jaar een topreputatie opgebouwd als internationale trendwatcher met inhoud en diepgang. Als gerenommeerde trendwatcher leidt hij “Signs of the Time, een virtueel netwerk van trendwatchers en marktonderzoekers. Samen met andere leden van ‘’Signs of the Time’ onderzoekt Carl Rhode  naar de mentaliteitstrends van onze samenleving en van de toekomst. Er wordt samen met de honderden trendwatchers ,overal ter wereld, gerapporteerd over wat er ‘cool’ gevonden wordt binnen de verschillende doelgroepen in hun stad.[1] Het gaat hierbij om alle leeftijdscategorieën, dus ook 50+ers. Cool betekent hierbij niet zo zeer: hip, pijnlijk hip. Cool betekent meer aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel binnen de eigen generatie

    Voor onze samenleving als geheel brengt Rhode daarnaast mentaliteitsveranderingen in kaart en ook voor generaties en doelgroepen daarbinnen. Bedrijven die gebruik maken van zijn lezingen, brainstorms en diensten zijn bedrijven als Microsoft, Unilever, Heineken, Wrangler, Adidas, BMW, het Rode Kruis en the International Council of Shopping Centres. Daarnaast maken ook communicatiebureaus en ministeries er gebruik van.[2]

    Trends waar Rohde veel mee werkt:
    -De metroseksualisering van de man (wereldwijd). Enerzijds nemen mannen meer vrouwelijk waarden (zoals meer en beter communiceren) en vrouwelijk gedrag over (zoals consumeren en shoppen). Daardoor willen ze juist anderzijds af en toe een stoer cowboy of Jack Ass moment.
    -De spagaat waarin veel vrouwen verkeren. Enerzijds hebben ze een indrukwekkende emancipatiebeweging uitgevoerd. Zij willen zich anderzijds ook sensueel en vrouwelijk blijven voelen en zelfs af en toe een Hello Kitty/Barbie moment hebben.
    -De opkomst en groei van de beleveniseconomie.
    -Wat het betekent om in een stress samenleving te leven en hoe één verlangen binnen die stress samenleving alle andere verlangens lijkt te domineren: Help Mij Te Ontstressen. ('Sleep is the new Sex'.)

    Naast de vele activiteiten die hij doet als trendwatcher verricht Rohde al jarenlang academisch gedegen onderzoek naar de 'soft spots' van diverse generaties, op de universiteit van Utrecht. Op de universiteit doet hij onderzoeken waarbij sociale- culturele “klimaatsveranderingen” centraal staan. De vragen Wat beweegt de consumenten tot het aanschaffen van bepaalde producten? Wat zijn de zwakke plekken van de consument? En wat fascineert of irriteert hen? spelen binnen deze onderzoeken een grote rol? Rhode verricht onderzoek naar de manier waarop je wetenschappelijke inzichten in consumentengedrag kunt gebruiken. [3] Voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden en de ontwikkeling van verschillende producten kan dit van belang zijn.

    Een aantal voorbeelden van doelgroepen die door Carl Rhode zijn onderzocht op collectieve verlangens, ambities, zorgen en interesses zijn:
    -De computergeneratie. Deze generatie is virtueel behendig maar ook eenzaam.
    -De huidige generatie jongeren. Boven gemiddeld gebekt en verslaafd aan de mobiele telefoon.
    -De gestreste eind twintigers en dertigers. Generatie van de overvolle agenda’s.

    Carl Rhode heeft een veelbelovende carriere als trendwatcher en onderzoeker achter de rug en heeft een goede reputatie opgebouwd. Maar voorlopig zal Carl dit voort blijven zetten. Sinds kort is hij bezig met het lesgeven aan de opleiding ‘Quality Life Style Studie’. [4] En daarnaast zal hij zijn werk binnen “Signs of the Time” en zijn overvloed aan andere werkzaamheden blijven voortzetten.