Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 18 mei 2011

    TRENDS UIT HET VERLEDEN II: Amerikanisering


    Megatrend
    De megatrend in de trendpiramide is Amerikanisering. Amerikanisering houdt in dat de bevolking Amerikaanse gewoonten overneemt. Deze trend speelt langer dan de meeste denken. Er wordt namelijk vaak gezegd dat de Amerikanisering begon na de Marshallhulp. [1] De Marshallhulp was cultureel gezien eigenlijk alleen een episode in de beïnvloeding van Europa door Amerika. De invloed was er dus al een lange tijd.


    Maxitrend
    De maxitrend binnen de megatrend Amerikanisering is dat de bevolking zich steeds met gaat identificeren met Amerika. Door de invloed van de Amerikanen in Europa zagen de Europeanen meer gelijkenis met de Amerikaanse gewoonten. Her identificeren begon en breidde zich alleen maar verder uit.

    Microtrend
    Een microtrend binnen deze trendpiramide is naar mijn mening Coca Cola.
    In 1886 werd de eerste cola, de Coca Cola, een imitatie door John Pempertion, van de Vin Mariani, bedacht. Coca-Cola bevatte aanvankelijk een extract van coca, maar onder druk van de autoriteiten werd dit in het begin van de 20e eeuw weggelaten. [1]Tot vandaag de dag blijft het recept voor Coca-Cola een van de best bewaarde geheimen ter wereld.
    De hype rondom Coca Cola was vlak na de tweede wereldoorlog het grootst. [2]Er gingen in het begin van de doorbraak verhalen wilde verhalen rond dat er stoffen als cocaïne in de drank zouden zitten. Dat soort producten waren in die tijd erg populair in Amerika dus de producten werden vanzelfsprekend ook populair onder de Nederlandse bevolking. Daar buiten was Coca Cola ook een drank die stond voor vrijheid.
    Naast de microtrend Coca Cola zijn er bijvoorbeeld ook de microtrends McDonald’s of Mickey Mouse op te noemen. Amerikanen kunnen tegenwoordig souvernirs uit eigen land kopen als ze bijvoorbeeld in Nederland zijn (denk aan blikopeners van Coca Cola, baseballpetjes of  t-shirts van Mickey Mouse).

    Er werd dankzij deze trend enorm tegen Amerika opgekeken. Het werd gezien als het land van alle
    mogelijkheden, het land waar alles kon. Het had dus iets stoers over zich, wat iedereen trok. 
    Amerika werd dus gezien als een voorbeeld voor de rest van de wereld.