Toelichting van mijn keuze
Een makkelijke keuze was dit. Op het moment dat ik las in het blokboek dat wij een conceptontwikkelaar moesten kiezen om te analyseren, was de eerste die in mij op kwam John de Mol. Ik heb enorm veel bewondering voor hem. Zoveel kennis en kwaliteit beheerst hij om zulke goede programma’s te bedenken.
Ook vind ik het erg knap hoe hij is teruggekomen na de val van ‘Talpa’. Zoveel kritiek en commentaar over hem heen gekregen en eigenlijk is hij alleen maar steker terug gekomen.
John de Mol (56) is niet alleen een onwijs succesvolle producent, hij is ook een goede conceptontwikkelaar!
Biografie
John de Mol wordt op 24 april 1955 in Den Haag geboren. Hij doet de havo in Hilversum en is volgens de overleveringen een onopvallende leerling. Met veel moeite doorliep hij op 18 jarige leeftijd de middelbare school. Zijn droom was om na zijn middelbare schol profvoetballer te worden. Hij kon redelijk voetballen, maar zijn droom een professionele voetballer te worden verdween snel. Hij had meer interesse voor de radio zender van zijn vader, Radio Noordzee, waar hij in de vakanties plaatjes mocht opruimen en andere klusjes mocht doen. Hij werd even later DJ. Omdat het er niet meer naar uit zag dat hij zijn voetbalcarrière door ging zetten, besloot hij op 23 jarige leeftijd freelance televisieproducent te worden. [1]Het succes begon na enkele jaren met de Showbizzquiz en maakt zijn bedrijf haar eerste echte grote hit in de vorm van Medisch Centrum West.
John de Mol zette in 1979 zijn productiebedrijf ‘John de Mol Producties op’. Pas in 1984 kwam het eerste succes met de lancering van Popformule. John de Mol Producties tekent verder voor tv-programma's als de Willem Ruis Show, Doet-ie 't of doet-ie 't niet, All you need is love en de trouwshow Love Letters, die ook in Duitsland een groot succes wordt.
'Emotainment' wordt de Mols specialiteit. De Mol besluit in 1994 te fuseren met het bedrijf van zijn aartsrivaal, en in menig opzicht tegenpool, Joop van den Ende. De zuinige De Mol en de gulle van der Ende gaan samenwerken. De Mol staat erom bekend dat hij iedere avond voordat hij weggaat nog even controleert of alle lichten in zijn kantoor in Hilversum uit zijn en Van den Ende die vanuit Aalsmeer graag grote familieshows maakt en daarbij niet op een dubbeltje kijkt.[2] Ze besluiten om over hun verschillen in aanpak en karakter heen te stappen en maken succesvol gebruik van het machtsblok dat ze nu samen als producent Endemol kunnen vormen.
De Mol en Van den Ende beginnen in 1996 aan een voortvarende buitenlandse exanpsie als Endemol de stap naar de beurs waagt. Het behoort binnen de korste keren tot een van de grootste onafhankelijke televisieproducenten ter wereld. Helaas krijgt De Mol in 96 de grootste nederlaand uit zijn carriere te verwerken. Sport7, samen opgericht met ‘bv Nederland’ gaat failliet door een combinatie van tegenvallende kijkcijfrs en ruzie om de kabelexploitanten. [3]
In 1998 wordt besloten dat De Mol de hoogste baas wordt en Van den Ende een stapje terug doet, dan als vice-voorzitter. [4] Een beursgenoteerde onderneming runnen, blijkt niet voor De Mol in de wieg te liggen. Hij is een ondernemer, geen bestuurder. Hij ergert zich erg aan de controle van de aandeelhouders.
In 1998 wordt besloten dat De Mol de hoogste baas wordt en Van den Ende een stapje terug doet, dan als vice-voorzitter. [4] Een beursgenoteerde onderneming runnen, blijkt niet voor De Mol in de wieg te liggen. Hij is een ondernemer, geen bestuurder. Hij ergert zich erg aan de controle van de aandeelhouders.
Big Brother is de wereldhit van Endemol, misschien wel de wereldhit van alle tv-formats. Hieronder een filmpje van het lied van Big Brother 1999.
Het wordt in 1999 voor het eerst uitgezonden en daarna ook snel in andere landen. Ik weet dat nog als de dag van gister, elke avond om 19.00 mocht ik een half uurtje van mijn ouders kijken. Vrienden, maar ook vijanden van De Mol noemen het een keerpunt in de tv-geschiedenis, het is de doordraak geweest van televisie waarin gewone mensen de held zijn. [1]
In 2000 verkopen De Mol en Van den Ende hun bedrijf voor 5,5 miljard euro aan de Spaanse telecomgigant Telefonica. [2] Endemol staat stil. Hoewel het bedrijf eind 2002 wel 40 dochtermaatschappen in 20 verschillende landen bezitten.[3] Nieuwe hitprogramma’s blijven wel gewoon uit. De Mol treedt in 2003 terug als bestuursvoorzitten en wordt chief creative officer.
In 2004 startte De Mol houdstermaatschappij Talpa. Hierbinnen bracht De Mol al zijn media activiteiten onder. Het liep minder dan verwacht. Er werd op 27 juni 2007 officieel bekendgemaakt dat de tv-zender Tien zou worden overgenomen door RTL Nederland. De reden voor de verkoop is mede terug te leiden naar tegenvallende kijkcijfers en grote financiële verliezen.[4] Radiozender Radio 538 ging ook mee naar RTL.
Nog steeds staat De Mol bekend als workaholic, zo zegt hij: ‘Tv kun je niet half doen, net als topsport of politiek’. Hij is een keiharde onderhandelaar en control freak. Hij wilt zelfs geen chauffeur, omdat hij het stuurd van zijn BWM niet uit handen kan geven. Op dit moment heeft hij SBS gekocht. Er zijn daar nog veel onduidelijkheden over, dus daar ga ik verder niet op.
In 2000 verkopen De Mol en Van den Ende hun bedrijf voor 5,5 miljard euro aan de Spaanse telecomgigant Telefonica. [2] Endemol staat stil. Hoewel het bedrijf eind 2002 wel 40 dochtermaatschappen in 20 verschillende landen bezitten.[3] Nieuwe hitprogramma’s blijven wel gewoon uit. De Mol treedt in 2003 terug als bestuursvoorzitten en wordt chief creative officer.
In 2004 startte De Mol houdstermaatschappij Talpa. Hierbinnen bracht De Mol al zijn media activiteiten onder. Het liep minder dan verwacht. Er werd op 27 juni 2007 officieel bekendgemaakt dat de tv-zender Tien zou worden overgenomen door RTL Nederland. De reden voor de verkoop is mede terug te leiden naar tegenvallende kijkcijfers en grote financiële verliezen.[4] Radiozender Radio 538 ging ook mee naar RTL.
Nog steeds staat De Mol bekend als workaholic, zo zegt hij: ‘Tv kun je niet half doen, net als topsport of politiek’. Hij is een keiharde onderhandelaar en control freak. Hij wilt zelfs geen chauffeur, omdat hij het stuurd van zijn BWM niet uit handen kan geven. Op dit moment heeft hij SBS gekocht. Er zijn daar nog veel onduidelijkheden over, dus daar ga ik verder niet op.
Domein waarin zijn werkveld zich bevindt
Het domein waarin John de Mol actief is, is natuurlijk de televisie entertainment. Hij staat bekend als een goede en originele producent. Door al zijn ervaring die hij heeft opgelopen, is hij uitgegroeid tot één van de beste!
Invloed
Over de invloed van John de Mol is wel te spreken. In de bovenstaande informatie geeft zijn invloed al weer. Hij is niet voor niks de enige Nederlander die op de lijst van de 50 meest invloedrijke personen van de wereld staat. [1] Het succes van Big Brother is een van de oorzaken van deze plek. Volgens velen is zijn invloed hierdoor enorm toegenomen. Hij lanceerde namelijk een tv-genre dat de beeldbuis het afgelopen decennium heeft gedomineerd. [2]
Uitgelicht
Ik sta tot slot nog even stil bij zijn laatste geweldige concept: The Voice of Holland. Veel mensen hoorde ik zuchten en steunen toen ze hoorde dat er wéér een talentenjacht kwam naar Nederlands zangtalent. Dit programma hadden zij duidelijk niet verwacht. Wat een enorm succes. Het is natuurlijk een onwijs origineel en vernieuwend idee dat er ‘blind auditions’ werden gehouden. De eerlijke manier van het selecteren van talenten. Dit is de rede geweest dat het programma zo geweldig goed bekeken werd en nu ook op veel plaatsten in de wereld ook op de buis is. Hieronder John de Mol over zijn succes met The Voice Of Holland.