Het ziet er best gezellig uit toch?
Het idee
De zaterdagavondshow met Marc Marie en Beau was bedoeld als een nieuw Nederlands televisieprogramma van SBS 6. Het programma werd gepresenteerd door Marc Marie Huijbregts en Beau van Erven Dorens. Qua format zou het programma vergelijkbaar zijn met Mooi! Weer de Leeuw, dat ook door E.V.A. Media geproduceerd werd. [1] Het zijn een stel gekken die goed het publiek bij de show betrekken en hun, zoals op het filmpje te zien is, activiteiten laten doen. Oorspronkelijk zou Gerard Joling de show presenteren met Beau van Erven Dorens. Dit kon helaas niet door gaan omdat Joling overwerkt zou zijn.
De twee hadden er enorm veel zin. Er stonden in totaal acht afleveringen van de show gepland.
De tv-show van SBS 6 zou dé opvolger moeten worden van het weekendamusement dat De Leeuw jarenlang presenteerde op Nederland 1.
De acht afleveringen gingen helaas niet door, er zijn er vier uitgezonden…
Wat ging er mis?
Zoals in de theorie uitgelegd mist een slecht concept enkele belangrijke kwaliteiten. Wanneer de marketingmix bijvoorbeeld verkeerd uitgevoerd wordt en dus de doelgroep niet goed bereikt wordt, is het zeer waarschijnlijk dat een concept niet zal slagen…
Voor het programma begon de ellende eigenlijk al. Eerst was er de overwerktheid van Gerard Joling. Hij werd last-minute vervangen door Marc-Marie Huijbregts. De Vara beklaarde vervolgens zich over de formatdubbelingen. Uiteindelijk wist de omroep met producent E.V.A. Media af te spreken dat er niet meer dan acht afleveringen gemaakt zouden worden van de Zaterdagavondshow.
Vier weken na de start van het programma zijn er nog maar 526 duizend kijkers over. [1] Het is daarmee een van de slechtst bekeken studioshow van SBS 6 ooit. Een enorme domper natuurlijk. Marc-Marie en Beau wisten eind augustus met de start van hun show 905 duizend kijkers te boeien, dat is al weinig maar daarna zijn de kijkcijfers nog verder gedaald. Uit cijfers blijkt dat die 905 duizend kijkers niet eens de doelgroep was waar het programma voor bedoeld was.
Het idee was naar mijn mening dus goed maar het concept is niet voldoende uitgewerkt en afgestemd op een verkeerde doelgroep.