Eigenlijk kun je stellen dat de conceptlancering het belangrijkste deel van het uiteindelijke succes (of geen succes) van een concept vormt. De conceptlanceringen is de start van het concept. Door middel van conceptlancering wordt je product of dienst dus op de markt gebracht. Zonder een goede verantwoording en promotie van het concept, kun je er bijna zeker van zijn dat het product of de dienst niet zal slagen.
De lancering van een concept is niet alleen het concept op de markt brengen, er komt namelijk nog veel meer bij kijken. Er moet interesse worden gewekt en de mensen moeten worden overtuigd van het bestaansrecht van het concept. Het is dus eigenlijk het presenteren van het concept naar de extreme doelgroepen. Rijkenberg noemt het: “Het op de markt brengen van een gedachtegoed’’. [1]
Het presenteren van je concept
Een grote succesfactor is het zo goed mogelijk presenteren van je concept. Er kan gebruik worden gemaakt van een aantal manieren bij het lanceren van het concept. De communicatiemiddelen moeten natuurlijk goed uitgedacht zijn. Daarmee moet er geïnformeerd en overtuigd worden.
Middelen die gebruikt kunnen worden zijn reclames, tv, radio of natuurlijk de krant of magazines. Al deze media zijn vaak erg duur en de kosten wegen vaak niet op tegen de succesheidsfactor.
Middelen die gebruikt kunnen worden zijn reclames, tv, radio of natuurlijk de krant of magazines. Al deze media zijn vaak erg duur en de kosten wegen vaak niet op tegen de succesheidsfactor.
Het verantwoorden van je concept
De promotie is niet het enige wat van belang is. Het is ook van belang dat je je kan verantwoorden hoe het product tot stand is gekomen, wat het doel is en wat mensen er aan hebben.[2] Onzeker is men vaak in het begin bij nieuwe producten omdat ze het niet goed kennen. De consumenten kunnen worden geprikkeld door middel van een goede verantwoording en zullen zij eerder tot handelen worden aangezet.
Onderdelen van conceptlancering
In een lanceringsplan zijn vijf verschillende onderdelen[3]. De stappen worden hieronder besproken.
Doelgroep vaststellen
Doelgroep vaststellen
De keuze van een communicatiedoelgroep is erg belangrijk. Een duidelijk afgebakende doelgroep is echt een vereiste voor effectieve communicatie. Deze keuze heeft invloed op de beslissing wat wordt gezegd, hoe, waar, wanneer en door wie.
Communicatiedoelstellingen bepalen
Welke reactie men beoogt beslist men nadat de doelgroep is bepaald. Consumenten moeten worden overtuigd het product te kopen. Er namelijk verschillende fasen die een consument doorloopt voordat hij tot de daadwerkelijke aankoop overgaat. Het worden de fasen van koopbereidheid genoemd. De fasen zijn: bekendheid, kennis, waardering, overtuiging en aankoop.
Een boodschap bepalen
De daadwerkelijke boodschap wordt opgesteld nadat de gewenste reactie is bepaalt.
Bij het opstellen van de boodschap moet men beslissen wat men wil zeggen (de inhoud van de boodschap) en hoe men het wil zeggen (de structuur en vorm van de boodschap).
Bij het opstellen van de boodschap moet men beslissen wat men wil zeggen (de inhoud van de boodschap) en hoe men het wil zeggen (de structuur en vorm van de boodschap).
Het medium kiezen
Het is na het bepalen van de boodschap tijd om het medium te kiezen. Er zijn ruwweg twee soorten communicatiekanalen: persoonlijke en niet-persoonlijke. Persoonlijke communicatiekanalen zijn kanalen via welke twee of meer personen direct met elkaar kunnen communiceren, zoals via de telefoon. Persoonlijke communicatiekanalen daarentegen zijn kanalen waarmee zonder persoonlijk contact berichten worden doorgegeven. Dit zijn de massamedia en georganiseerde evenementen. [4]
Feedback verzamelen
Feedback verzamelen
Als de boodschap eenmaal is verzonden, begint het onderzoek naar effect op de doelgroep. Men vraagt dan of de doelgroep zich de boodschap herinnert, hoe vaak men deze zag, welke punten men zich herinnert, wat men ervan vindt en hoe men tegenover het concept staat.
Waarom conceptlanceringen mislukken
Er zijn volgens Bronis Verhagen vijf voornaamste redenen waarom conceptlanceringen mislukken. [5]
Er zijn volgens Bronis Verhagen vijf voornaamste redenen waarom conceptlanceringen mislukken. [5]
1.Geen beter of uniek product
De lancering zal waarschijnlijk mislukken als het product geen verbetering is ten opzichte van concurrerende producten. Je moet je voor de lancering goed afvragen wat het product onderscheidt van reeds bestaande producten.
2. Slechte marketingstrategie
De lancering zal uitlopen tot een mislukking wanneer de markt niet goed gesegmenteerd is en de strategie niet goed doordacht is waarop de marktsegmenten benaderd moeten worden. Een slechte reclamecampagne die qua thema en feeling niet aansluiten bij de gewenste doelgroepen is een gevolg van een slechte strategie.
3. Kinderziekten
Consumenten zullen snel afhaken en het concept slecht gaan vinden wanneer er na de lancering problemen ontstaan bij het product. Voordat een concept gelanceerd wordt moeten deze kinderziekten moeten weggewerkt. Het is vaak al te laat sls consumenten zich door de problemen moeten worsten. De consumenten haken dus af en de merknaam loopt imagoschade op.
4. Reacties van concurrenten
Er moet rekening gehouden worden met de reacties van concurrenten wanneer je als bedrijf een nieuw, vernieuwend product wil introduceren. Jouw bedrijf biedt wellicht wel het beste, nieuwste en meest vernieuwende product aan, maar met prijsverlagingen kunnen concurrenten winnen.
Bij het opstellen van een marketingplan moet je daar dus goed op letten. De verschillende mogelijkheden moet er ingecalculeerd worden en de mate waarin de concurrentie zal reageren.
5. Verkeerde timing
Timing is erg belangrijk bij lancering. Sommige producten zijn namelijk al uit voordat ze geïntroduceerd worden. andere zijn juist het tegenovergestelde en zijn nog te futuristisch voor de massa. [6]
Succesvollanceren
Verhagen schrijft behalve de eerder beschreven redenen voor mislukking, ook de redenen tot succes. Als eerder is genoemd dat het selecteren van de doelgroep, het selecteren van de communicatiemiddelen en een duidelijke strategie belangrijk zijn. De vijf redenen die Verhagen geeft, zijn vooral vanuit de structuur van het bedrijf gedacht.[7]
Verhagen schrijft behalve de eerder beschreven redenen voor mislukking, ook de redenen tot succes. Als eerder is genoemd dat het selecteren van de doelgroep, het selecteren van de communicatiemiddelen en een duidelijke strategie belangrijk zijn. De vijf redenen die Verhagen geeft, zijn vooral vanuit de structuur van het bedrijf gedacht.[7]
1.Focus op de markt
Onderzoek is belangrijk. Want de wensen en behoeften van de klanten kunnen met gedegen marktonderzoek gevonden worden. Er is grote kans op succes wanneer het onderzoek wordt gebruikt bij het introduceren van het nieuwe concept.
2. Gebruik van de know-how van het bedrijf
Wanneer een bedrijf zich richt op de activiteiten waarin bewezen is dat het goed is, leidt dat tot goede producten.
3. Een superieur product
Klanten willen een product daadwerkelijk kopen, wanneer je de concurrentie voor bent met een superieur product. Het succes is binnen handbereik, als het product of het concept net wat beter, meer vernieuwend of mooier blijkt te zijn.
4. Een stimulerend ondernemingsklimaat
Het ondernemersklimaat is erg van belang. Er is namelijk gebleken dat de bedrijven waarin werknemers op alle niveaus in de organisatie aangemoedigd worden om initiatief te nemen, vaker succesvol zijn.
5. Een goed georganiseerd productontwikkelingsproces
Succesvolle producten worden waargemaakt wanneer een bedrijf veel aandacht besteed aan het definiëren van de doelgroep, de wensen en behoeften van de klant en een zo gedetailleerd mogelijk productconcept. [8]
Het is dus niet waar dat het slagen van het concept alleen afhankelijk is van een goed concept. Wat minstens zo belangrijk is, is het op de markt brengen van het concept. Een slecht concept kan op deze manier nog gered worden door een goed marketing-communicatieplan, mits er maar geen onwaarheden worden beloofd aan de mensen. Wat overigens helaas nog wel te vaak wordt gebeurd.
[5] Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren. Fons Maenhoudt, ISBN-10: 9080740411 (2003)
[6] Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren. Fons Maenhoudt, ISBN-10: 9080740411 (2003)
[7] Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren. Fons Maenhoudt, ISBN-10: 9080740411 (2003)
[8] Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren. Fons Maenhoudt, ISBN-10: 9080740411 (2003)