Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 5 juni 2011

    CONCEPTEN VAN NU II: Greetz

    Greetz.nl staat voor online echte wenskaarten versturen. [1] Het is de microtrend van de maxitrend self-customizing. De megatrend kan naar mijn mening automatisering zijn. De tijd waarin we nu leven gaat bijna alles vanzelf, zo ook kaarten maken. Tegenwoordig krijgen mensen ook steeds meer de behoefte om zelf de gewenste producten samen te stellen, dat is self-customizing. Greetz kan daarom naar mijn mening een microtrend zijn.


    Via Greetz.nl is het gemakkelijk om een kaart te maken en deze wordt vervolgens opgestuurd naar de ontvanger. Er is keus uit een zeer uitgebreide collectie wenskaarten, voor elk moment. Vanaf €1,50 kan je je kaartje al versturen en voor 18.00 besteld, is morgen in huis.
    Greetz werkt met aan aantal ontwerpers samen, onder andere Blond-Amsterdam, Doodles, Babette Harms en nog vele andere. Naast deze bestaande kaarten geeft Greet.nl je ook de mogelijk om je eigen kaarten te ontwerpen. Zo zijn er de Greetz Magic kaarten, waar je zelf een tekst aan je kaart toe kan voegen. Daarnaast bestaan er de Soundzkaarten, dit houdt in dat je een kaart met muziek erin stuurt. De Greetz kaart plus kado bestaat ook, Greetz geeft je hierbij de mogelijkheid om aan je kaart een cadeau toe te voegen. [2] De keuze bestaat onder andere uit een ballon, een kaart met een bos bloemen en Milka chocolade.


    Het ontstaan
    Het Greetz concept werd in 2003 uitgevonden door Johan van der Vulpen en Simen Schimmel. [3] Zij studeerden beide af in 2002 aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tijdens hun studie waren zij al begonnen met het oprichten van een bedrijf, Venspro was de naam. [4] Het was bedrijf dat ideeën omzette in concepten op het gebied van kaarten. Na een aantal succesvolle business oefeningen op het gebied van marketing en retail, ontwikkelden ze de 'print on demand "-variant van de traditionele wenskaart.

    In 2004 werd Greetz geboren in Nederland. Venspro nam de gaande ontwikkeling van het platform Greetz in eigen handen en werd het dus een internet bedrijf bijna volledig gewijd aan Greetz.
    Tegen het einde van 2004 klopte Hallmark Benelux aan de deur om samen te werken met Greetz. [5]Dat deden ze niet alleen in Nederland, ook in Belgie aan het einde van 2006. Het voorstel was om deal te sluiten dat het Greetz logo vermeld zou worden in de kaarten die bestel werden. Dit was een goede actie en is naar mijn mening een belangrijke rede dat het concept geslaagd is. Door samen te werken met een bekende organisatie, levert dat heel veel naamsbekendheid op.
    Meer mensen werden zich dus bewust van het merk en ontdekte de nieuwe mogelijkheid op echte wenskaarten via internet te sturen. Het was een uniek bedrijf dat volledig gewijd was aan echte wenskaarten online.

    In de afgelopen jaren heeft Greetz diepgaande ervaringen opgedaan op alle onderdelen van het bedrijfsproces. Het succes is opgevallen in Europa. Tegen het einde van 2007 werd Greetz namelijk gelanceerd op de Britse markt. Greetz is nu de rest van Europa aan het veroveren.
    De Hallmark-partnership eindigde in 2008. [6] Het heeft Greetz enorme gesteund en veel andere partners opgeleverd. Als gevolg daarvan kunnen de consumenten uit duizenden ontwerpen van kaarten van hoge kwaliteit kiezen.

    Het bedrijf werd na de studie dus voortgezet met enkele grote dromen en ambities. Als marktleiders van online wenskaarten versturen in Nederland, zijn de dromen van de beide jongens dus waargemaakt.

    Inmiddels draait het allemaal om Greetz. In 2008 is Greetz benoemd als een winnaar op de Red Herring Europa lijst. Bedrijven die hieraan deelnemen zijn een van de meest veelbelovende bedrijven voor toekomst van de technologie. Ze zijn er onwijs trots op. Wat voor Greetz ook belangrijk is, is de zorg en emotie die mensen laten blijken via gepersonaliseerde wenskaarten. Samen met de partners creëren zij een internationaal netwerk dat emoties kan verspreiden op wereldwijde schaal, via een persoonlijke wenskaart die, indien mogelijk, de volgende dag op de deurmat ligt. Dit vereist niet alleen 100% inzet, maar ook een merkstrategie met drie kernwaarden: kwaliteit, dichtbij en genot. [7]

    Het succes
    Ondertussen is Greetz een hit in Nederland en Groot Brittannië. Het lanceren van steeds nieuwe sites en groei van de activiteiten en producten leidt tot nieuwe nationale, maar ook internationale samenwerkingsverbanden. Zo zijn ze op weg dus nieuwe partners te vinden en zich uit te breiden in Europa.
    Sinds kort bestaat er ook een app van Greetz. Er zijn een aantal diverse wenskaarten-apps beschikbaar op de Iphone, maar Greetz liet lang op zich wachten. [8] Het doel was om Valentijnsdag te halen, dat is helaas niet gelukt, maar de app is nu beschikbaar in de App Store.


    Dit is een hele slimme actie want de app bevat enkele interessante features. Zo biedt de app met Greetz Soundz! geluidskaarten  ook de mogelijkheid om muziek of een ingesproken boodschap mee te sturen. Je kunt Google Maps met de ‘Groetjes-Uit’ feature toevoegen, zo kan de ontvanger zien waar je bent. Ook kun je door middel  van je eigen handtekening in eigen handschrift mee te sturen, je kaart persoonlijker maken.  In de toekomst zal de Telefoongids.nl in de app worden verwerkt. Zo kun je dus direct een ontvanger opzoeken. [9]