Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 5 juni 2011

    THEORIE: Conceptontwikkeling

    Alles wat mensen voortbrengen komt vanuit gevoelens, vanuit gedachtes en vanuit persoonlijke kwaliteiten. Elke ontwerpdiscipline ontwerpt concepten, die al deze elementen in zich hebben.

    Of het nu gaat om een bloempot of om de aanleg van de HSL lijn. Als jij je bewust kunt worden van wat de kern is wat je wilt en deze mening of visie kunt overbrengen, dan is de uitwerking daarvan een vakmatige afspiegeling. [1]

    Wat is een concept
    De betekenis van 'concept' volgens van Dale:
    con•cept het; o -en opzet, plan; ontwerp

    Er wordt aangenomen dat het concept het uitgangspunt is voor een uitwerking. Ook het uitgangspunt voor vormgeving, de vormgeving van een product. Het is dus een idee wat vooral bedoelt is om een idee of een visie weer te geven. Het is erg belangrijk dat de mogelijke klant een goed gevoel heeft bij het concept.[2] Wanneer dat niet zo is, is er een grote kans dat het concept faalt. Er moet ook rekening gehouden worden met wat de markt vraagt, research is dus erg belangrijk.

    Als we het over conceptontwikkeling gaan hebben, is conceptontwikkeling een vooronderzoek.
    Een kwantitatieve inschatting kunnen maken van de verwachten productkosten, marktacceptatie, ontwerpkader en ontwerpkosten is het doel ervan. [3]

    Wie bedenken concepten
    Degene die concepten bedenken, worden conceptontwikkelaars genoemd. Een conceptontwikkelaar zou dus iemand zijn die voor een ander het uitgangspunt voor vormgeving onder woord en beeld brengt. Maar in de realiteit werkt vaak werkt een conceptontwerper ook voor zichzelf. Je moet talent hebben en natuurlijk creatief zijn. Veel conceptontwikkelaars werken bij grote bedrijven, dat is vanwege het budget.

    Wanneer is een concept geslaagd
    Er zijn goede en slechte concepten te onderscheiden.  Een goed concept is een concept met betekenis. Het is een idee wat je niet gemakkelijk vergeet. Een dergelijk concept onderscheidt zich vrijwel altijd doordat het uniek, nieuw en innovatief is.[4] Vaak is het communicatief ook goed opgebouwd.
    Vaak wordt geprobeerd op gevoelens in te spelen van de doelgroep. Op deze manier gaat de doelgroep over het concept nadenken en krijgt het concept betekenis voor de consument. Tegenwoordig is het door de moderne media technieken gemakkelijker geworden om de juiste consumenten te bereiken, maar daarbij is wel belangrijk dat de doelgroep geschikt is voor het concept.

    Een slecht concept mist echter enkele van deze belangrijke kwaliteiten. Wanneer de marketingmix verkeerd uitgevoerd wordt en dus de doelgroep niet goed bereikt wordt, is het zeer waarschijnlijk dat het concept niet zal slagen. Er zijn voor dit probleem verschillende verklaringen. Het kan zo zijn dat het concept verkeerd in beeld gebracht wordt, zodat het niet interessant lijkt. Of het kan zo zijn dat de conceptontwerpers de verkeerde doelgroep hebben aangewezen. [5]

    Waarom bescherm je een concept
    Het beste bescherm je een concept met auteursrecht, wat in het Engels ook wel copyright wordt genoemd. Artikel 1 van Auteurswet gaat als volgt:

    “Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.” [6]


    Het houdt dus in, zodra jij degene bent die creativiteit aan het concept heeft gegeven, bezit jij het auteursrecht. Je concept dient wel waarneembaar te zijn, dat is een voorwaarde. Het moet dus zijn voorzien van jouw naam en schriftelijk vastgelegd. Er zijn twee manieren waarop je kunt bewijzen dat een concept echt van jou is:
    Ten eerste kan je een aangetekende brief naar jezelf toe sturen, waarin je het concept beschrijft.
    Ten tweede kan je naar de belastingdienst gaan om een stempel te halen, waarmee je vastlegt aan wie en vanaf welke datum het auteursrecht van dat specifieke concept, op jouw naam staat. [7]

    In Nederland is dit copyright niet echt nodig, maar wil je toch je eigen concept bevestigen dan kun je gebruik maken van één van de twee bovenstaande manieren.