Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 5 juni 2011

    GOEDE CONCEPTLANCERING: Crocs

    De Crocs!!!!! Wie kent ze nou niet?


    Crocs is een ontwerper, producent en retailer van het schoeisel voor mannen, vrouwen en kinderen.
    Iedereen heeft er zo zijn eigen mening over: de een vindt ze wel mooi en de ander vind ze verschrikkelijk. Toch zijn ze razend populair.

    Het concept
    Crocs Inc. is een Amerikaans bedrijf dat in juli 2002 werd opgericht door Lyndon Hanson, Scott Seamans en George Boedecker. [1] Het was bedoeld om lichtgewicht plastic schoenen te maken. Drie mannen popelde namelijk om de ultieme bootschoen uit te brengen die totaal vernieuwend en anders was. Oorspronkelijk waren de schoenen bedoeld als buitenschoenen vanwege het anti-slip effect. Crocs introduceerde het eerste model, de Crocs Beach, in november 2002 tijdens de Fort Lauderdale Boat Show. Een bootschoen gemaakt van gesloten cell materiaal (PCCR), met antislip, een brede functionaliteit en moderne styling. [1] De Crocs Beach is hiernaast op de afbeelding te vinden. 
    In 2007 heeft Crocs de handen ineen geslagen met een ander groot populair concern, Disney, om nog meer schoenen aan de man te brengen.[3]

    Je hebt een paar Crocs voor 40 euro en je hebt de keuze uit veel modellen en felle kleuren. Naast de twee modellen waarmee Crocs beroemd is geworden, heb je ook nog de keuze uit 25 andere modellen van Crocs-schoenen, slippers en zelfs laarzen. De schoenen zijn zelfs zo populair dat er zelfs filmpjes op Youtube te zien zijn van mensen over hun favoriete schoen. Deze unieke elementen maken Crocs schoenen ideaal voor vrijetijdskleding. Ook voor professionele en recreatieve toepassingen, zoals varen, wandelen, gastvrijheid en tuinieren. Ze zijn geschikt voor het hele gezin! De veelzijdige materialen helpen Crocs mee aan het succes en zorgt dat haar producten op de markt aangeboden kunnen worden voor een breed scala van consumenten.  

    De achterliggende trends
    Crocs heeft afgelopen jaren zo´n groei meegemaakt dat de gekleurde plastic klompjes nu zelf een trend zijn.  Maar wat waren nu eigenlijk de gedachtes achter het concept? De oprichters wilden lichtgewichten plastic schoenen maken, bestemd voor iedereen. Naar mijn mening was een van de achterliggende trends ‘Back to Basic’. Plastic is wel redelijk duur, maar toch een standaard materiaal. En het feit dat de schoenen voor iedereen bestemd moesten zijn, was de gedachten er naar mijn mening achter dat het helemaal niet erg is om met hetzelfde product te lopen. Het dus niet nodig om speciaal op zoek te gaan naar iets speciaals, wat niemand heeft. Doe maar lekker gewoon volgens de oprichters!

    Het succes
    Crocs worden inmiddels in meer dan 15.000 winkels verkocht in meer dan 125 landen wereldwijd, en dat binnen 4 jaar.[4] In Nederland worden Crocs vooral gedragen voor mensen die veel moeten lopen tijdens hun werk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziekenhuispersoneel. Maar ook mensen die gemakkelijk willen lopen binnenshuis lopen graag op Crocs. Crocs zijn er tegenwoordig ook in ballerina’s, hakken en hippe laarzen, voor ieder wat wils. Dit is een goede reden van het succes. Er is voor iedereen een paar te koop! Ik weet alleen niet zeker of ik de crocs onder mijn gala jurk zal dragen…