Welkom



Welkom,


Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Communicatie. In dit blok volg ik de cursus "Trendwatcher en Conceptontwikkelaar". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden. Veel tekst staat er op, dus veel leesplezier toegewenst!



  • Trendanalyse



  • Conceptontwikkeling


  • Conceptlancering


  • 5 juni 2011

    SLECHTE CONCEPTLANCERING: The Sing Off

    Het concept
    The Sing-Off is een televisieprogramma dat vanaf 12 maart 2011 voor het eerst op SBS6 uitgezonden werd. Een talentenshow waarbij zanggroepen het tegen elkaar op moesten nemen. [1]Juryleden uit het vak (RenĂ© Froger, Karin Bloemen en Tjeerd Oosterhuis) zijn elke week aanwezig om hun mening te laten horen en de groepen van kritiek te voorzien. De kijkers stemmen voor hun favoriet, en de groep met de minste stemmen wordt naar huis gestuurd. De avonden werden gepresenteerd door Danny de Munk en Tooske Ragas.

    Het verschil met andere talentenjachten (naar zangtalent), is dat in deze show alles acapella gebeurt. Een al bestaande succesformule in een nieuw jasje zou je zeggen. Maar niets bleek minder waar. De show werd vroegtijdig van de buis gehaald als gevolg van tegenvallende kijkcijfers. Op 16 april 2011 was de finale aflevering, Gentel Voices ging er met de titel vandoor en kreeg ja ja.. een gastoptreden bij de Toppers.


    De achterliggende trends
    De zoveelste talentenjacht maar dan in een nieuw jasje. Dat was naar mijn mening waarschijnlijk het doel wat de producenten van dit programma voor ogen hadden. Talentontwikkeling zelf is natuurlijk een trend die al jaren speelt en het onderwerp van veel televisie programma’s van deze tijd. De makers wilden dus door de show geheel acapella te maken, anders op de trend in spelen dan er normaal wordt gedaan. Helaas kwam deze opzet niet duidelijk aan bij de kijkers thuis.

    Hoe kon het mislukken?
    Waarschijnlijk een samenhang van omstandigheden. Achteraf werd door kenners gezegd dat het programma niet geschikt was voor de doelgroep van SBS6. Als het op een andere zender uitgezonden zou worden, was het misschien anders gelopen voor het programma. Ook is het een gevaarlijk terrein omdat er al zoveel talentenshows zijn. Een nieuw concept binnen dit genre is lastig omdat mensen er op uitgekeken raken. Idols is een van de eerste talentshows die op televisie verscheen en dit is inmiddels bijna negen jaar geleden. Zoals in de theorie van conceptlancering is uitgelegd was het product dus niet uniek en goed genoeg tegenover de concurrenten. Ook was er natuurlijk sprake van kinderziekten. Mensen dachten vast ‘O nee, weer een talentenjacht..’ Met deze instelling van het publiek moet het programma wel erg goed zijn om hen te verrassen. Dat is helaas niet gelukt.

    Ondanks dat het concept goed bedacht is, is het toch een kleine flop geworden. Zo zie je dat een goede conceptlancering ook van groot belang is voor het succes van een product.